Uppdaterad 26 juni 2026 11:00
I höst inleds en omfattande renovering av kajen i Västra Mälarehamnen. Under byggtiden stängs området av och både parkeringsplatser och kajen blir otillgängliga för allmänheten.
Södertälje kommun påbörjar i september en omfattande upprustning av kajen i Västra Mälarehamnen. Renoveringen är nödvändig eftersom kajen är i dåligt skick, men ska också skapa permanenta och ändamålsenliga lokaler för Kustbevakningens verksamhet.
I slutet av augusti etablerar entreprenören byggarbetsplatsen och sätter upp avspärrningar. Själva byggarbetet startar den 1 september.
Under hösten kommer spontning och pålning att genomföras, vilket kan medföra störande buller.
Av säkerhetsskäl kommer hela området att spärras av. Det innebär att parkeringsplatserna i Västra Mälarehamnen försvinner under byggtiden och att kajen inte kommer att vara tillgänglig för allmänheten, verksamheter eller hotellgäster under hösten 2026 och våren 2027.
– Vi vill att Södertäljeborna ska ha tillgång till ett tryggt och attraktivt område i Västra Mälarehamnen och kajen behöver renoveras. Dessutom är kustbevakningen viktig här i ett av Sveriges mest trafikerade sjöområden. Vi hoppas och tror på förståelse och överseende med en del störande arbeten, säger Rasmus Engman, byggprojektledare på Södertälje kommun.







