Uppdaterad 24 juni 2026 15:00
Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd återkallar tills vidare legitimationen för en 35-årig läkare, skriven i Stockholm och verksam vid Södertälje sjukhus. Beslutet gäller omedelbart i väntan på ett slutligt avgörande.
Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) har beslutat att interimistiskt återkalla legitimationen för en 35-årig läkare som är skriven i Stockholm och arbetar vid Södertälje sjukhus.
Bakgrunden är att Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansökt om att legitimationen ska återkallas efter att läkaren dömts av Stockholms tingsrätt till två månaders fängelse för mened. Domen har överklagats till Svea hovrätt och har ännu inte vunnit laga kraft.
Enligt tingsrättsdomen lämnade läkaren osanna uppgifter under ed i en rättegång som rörde estetiska behandlingar vid en klinik som han drev tillsammans med en närstående. Han uppgav att det var han som utfört behandlingarna, trots att domstolen senare bedömde att uppgifterna var felaktiga.
HSAN konstaterar att mened är ett allvarligt brott som kan påverka förtroendet för en legitimerad yrkesutövare inom hälso- och sjukvården. Nämnden bedömer därför att det finns sannolika skäl för att legitimationen slutligen kan komma att återkallas.
I sitt yttrande motsatte sig läkaren IVO ansökan. Han har bland annat hänvisat till att domen inte vunnit laga kraft, att han anser sig oskyldig och att både arbetsgivare och kollegor fortsatt har förtroende för honom. Han har även fått stöd från chefer och kollegor vid Södertälje sjukhus.
Trots detta anser ansvarsnämnden att återkallelsen är nödvändig från allmän synpunkt för att upprätthålla förtroendet för läkarlegitimationen. Beslutet gäller omedelbart och fram till dess att frågan om en slutlig återkallelse avgjorts.








