Uppdaterad 16 augusti 2025 11:30

En kvinna bokade tid på en frisersalong för ett omfattande hårarbete som skulle ta flera timmar att genomföra och som skulle kosta mer än vanligt. När det var dags att betala var plånboken borta och Bank-id fungerade inte.
LT var först med att rapportera om åtalet. Kvinnan hade bokat tid för en balayage, en hårfärgningsteknik där håret handmålas, via salongens digitala bokningssystem.
När det var dags för hennes tid den 3 april rörde det sig om ett omfattande arbete som skulle ta flera timmar för en av salongens frisörer och skulle kosta mer än normalpriset på 3700 kronor.
Arbetet tog drygt fem timmar, från klockan 11.15 till 16.20, och när det var klart kunde inte kvinnan betala priset på 5 890 kronor.
Kvinnan hade tappat plånboken, Bank-id funkade inte när hon skulle betala via swish. Inte heller funkade andra alternativa betalningsmetoder eller att någon anhörig kunde betala.
Kvinnan låste in sig på salongens toalett i en halvtimme och ringde. Senare kom kvinnans man som grälade med personalen och uttryckte ilska över det höga priset. Salongens personal ringde då sin chef som hade gått hem för dagen, som i sin tur ringde polisen.
Nu åtalas kvinnan för bedrägeri. Åklagaren yrkar att kvinnan ska betala ett belopp motsvarande behandlingen till salongen samt ett bötesbelopp på 4000 kronor.