Uppdaterad 27 juni 2026 08:00
Sedan matmomsen sänktes i april har Konsumentverket tagit emot 53 anmälningar från konsumenter som misstänker att butiker och restauranger inte låtit prissänkningen komma kunderna till del. Även Södertälje finns med bland de anmälda verksamheterna.
Den 1 april sänktes momsen på livsmedel från 12 till 6 procent med syftet att pressa matpriserna. Men många konsumenter menar att effekten uteblivit.
Sedan reformen infördes har Konsumentverket fått in totalt 53 anmälningar om misstänkta felaktigheter i samband med momssänkningen.
I flera anmälningar hävdas att matbutiker höjde priserna dagarna före momssänkningen och därefter sänkte dem marginellt. Andra konsumenter uppger att restauranger och snabbmatskedjor behållit samma slutpris trots den lägre momsen, vilket enligt anmälarna innebär att mellanskillnaden stannar hos företagen. Även en populär matapp anklagas för att ha höjt sina priser i samband med reformen.
Bland de verksamheter som anmälts finns även en restaurang i Järna. En konsument uppger att priset på en takeaway-meny hos en bensinstation varit oförändrat efter momssänkningen, trots att kvittot visar 6 procents moms.
Anmälningarna innebär inte att företagen har gjort fel. Konsumentverket tar emot tips och anmälningar som kan ligga till grund för tillsyn, men varje ärende måste först granskas innan myndigheten tar ställning till om några åtgärder ska vidtas.








